
Pojęcie twórczości powszechnie kojarzone jest wyłącznie z wybitnymi artystami. Jednak według psychologów istnieje przynajmniej kilka rodzajów i poziomów tego zagadnienia.
Myślenie twórcze możemy rozwijać, tak samo jak pamięć czy myślenie logiczne. Wybitni twórcy posiadają oczywiście wrodzone predyspozycje. Jednak z dużym powodzeniem możemy rozwijać twórczość potencjalną oraz skrystalizowaną. Pierwsza z nich pozwala uruchomić procesy psychiczne oraz wyzwolić zachowania, które są obecne w działalności artystów. Na tym poziomie człowiek myśli kreatywnie i tworzy oryginalne wytwory. Drugi poziom, zwany skrystalizowanym pozwala mu rozwiązywać pojawiające się problemy. Rozwijanie obu rodzajów twórczości pozytywnie wpływa na funkcjonowanie człowieka w szkole, a następnie w dorosłym życiu.
Podstawą treningu twórczości jest pozostawienie dziecku dużej swobody w działaniu oraz nienarzucanie mu pomysłów i rozwiązań. Poniżej prezentujemy kilka zabaw i ćwiczeń rozwijających twórczość potencjalną i skrystalizowaną:
Zabawy od 3-4 roku życia (atrakcyjne również dla starszych dzieci, także w wieku szkolnym):
- Lot w kosmos lub rejs statkiem.
Prosimy dziecko, by z dostępnych elementów np. klocków, koca, kawałków materiałów, krzeseł stworzyło rakietę kosmiczną lub statek wiosłowy. Budowla musi być tak duża, by zmieściły się w niej dwie osoby. Następnie przydzielamy dziecku rolę kapitana rakiety lub statku. Włączamy odpowiednią muzykę lub dźwięk np. start rakiety lub szum morza. Wchodzimy z dzieckiem na podkład naszego pojazdu. Wyobrażamy sobie, że jesteśmy członkami załogi. Dziecko – kapitan wydaje polecenia, np. wiosłujemy, próbujemy utrzymać równowagę podczas sztormu, lewitujemy itp. Na początku możemy zaproponować 1-2 polecenia. Później pozwalamy dziecku na swobodną aktywność, nie narzucamy pomysłów.
- Swobodne zabawy konstrukcyjne.
Wymyślone przez dziecko budowle na pewno nas zadziwią! Warto poprosić, by opowiedziało o swoich wytworach. Zapewne powstanie równie ciekawa historia.
- Co widzę?
Dziecko kładzie się w wygodniej pozycji, zamyka oczy. Włączamy mu fragment dowolnej muzyki instrumentalnej. Prosimy, by spróbowało ją sobie wyobrazić, a następnie opowiedziało lub namalowało obraz widoczny w swojej fantazji.
- Geometryczne obrazy.
Dajemy dziecku kilka papierowych figur geometrycznych o różnym rozmiarze i kolorze. Następnie prosimy, by ułożyło z nich jakiś obrazek.
- Zabawy w ogrodzie lub na łące.
Prosimy dziecko, by znalazło elementy przyrody, które najbardziej mu się podobają np. kwiaty, trawę, patyki, kamienie. Tę aktywność musi kontrolować osoba dorosła – niektóre rośliny są trujące! Następnie prosimy, by przy pomocy znalezionych elementów, stworzyło obraz na trawie lub ziemi.
Zabawy od 5-6 roku życia (atrakcyjne również dla starszych dzieci, także w wieku szkolnym):
- Co by było, gdyby…
Przygotowujemy karteczki z nazwami przedmiotów np. telefon, telewizor, samochód, łózko. Dziecko losuje jedną z nich. Zastanawia się co by było, gdyby na świecie nie było danego przedmiotu, np. jak ludzie komunikowaliby się bez telefonu?
- Dopracowane figury.
Na kartce rysujemy sześć jednakowych figur geometrycznych np. kwadratów. Prosimy, by dziecko dorysowały do nich elementy, w taki sposób, by powstały z nich różne przedmioty/ postacie.
- Udoskonalamy wynalazki.
Wybieramy jeden przedmiot użytkowy np. lodówkę. Dziecko zastanawia się jak moglibyśmy ją udoskonalić, np. by sama wyrzucała przeterminowane jedzenie, wysyłała wiadomość z listą rzeczy, których w niej brakuje itp.
- Świat za sto lat.
Prosimy dziecko, by zastanowiło się jak może wyglądać świat za 100 lat. Swoją wizję może przedstawić słownie, napisać opowiadanie, narysować lub wykonać makietę.
- Nowe zakończenie.
Czytamy dziecku fragment jednej ze znanych mu baśni. Jego zadaniem jest tak pokierować dalszymi losami bohaterów, by zmienić zakończenie całej opowieści. W tym zadaniu możemy wymieniać się pomysłami – rodzic zaczyna jakiś wątek, dziecko dopowiada dalszą cześć lub odwrotnie.
- Zabawa w teatr.
Z kolorowego papieru wycinamy sylwetki ludzi lub zwierząt. Dziecko ozdabia je według własnego pomysłu. Następnie przyklejamy sylwetki do długiego patyczka np. patyk do szaszłyków, kredka, słomka. Rozciągamy i zaczepiamy koc, w taki sposób, abyśmy mogli się za nim schować – to nasza scena. Gramy tak, by widoczne były wyłącznie nasze kukiełki. Zachęcamy dziecko do wspólnej improwizacji.
- pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja
Bibliografia:
- Fisher R., Uczymy jak myśleć, Warszawa, 1999
- Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., Trening twórczości, Sopot, 2013