Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką cookies. Więcej informacji można znaleźć w „Pliki cookie” oraz w „Polityce prywatności”.

Czy zabawki mają płeć?

W naszym społeczeństwie utarło się, że tak jak niebieski kolor, tak samochodziki, klocki i figurki superbohaterów są przeznaczone dla chłopców. Lalki, domki i kolorowe kucyki to natomiast zabawki dla dziewczynek. Takie przekonanie dominuje wśród większości dorosłych, ale też często już 3-letnie dzieci nie chcą bawić się „dziewczęcymi” lub „chłopięcymi” zabawkami. Skąd to się bierze? Czy dzieci od urodzenia dzielą zabawki ze względu na płeć użytkownika? Oczywiście nie. 

Małe dzieci bawią się zabawkami, które po prostu najbardziej im się podobają. Chłopcy z młodszych grup przedszkolnych często układają meble w domkach dla lalek czy przygotowują posiłki z drewnianych produktów. Dziewczynki budują wysokie wieże i układają drogi dla pojazdów. Wszystko zmienia się, gdy raz po raz słyszą, że dana zabawka jest dla dziewczynek lub dla chłopców. Nie bez znaczenia pozostają oczywiście reklamy, treści książek, czy przekazy medialne. Chłopcy zapraszani przez dziewczynki do zabawy czują się zakłopotani i często mimo wyraźnej chęci odmawiają udziału słowami „To jest dziewczyńskie”. 

Często sami nieświadomie zamykamy dzieci w sztywnych ramach tego co „dziewczęce” i „chłopięce”. Nawet jeśli rodzice nie widzą w tym problemu, zdarza się, że w towarzystwie czują się zakłopotani, wręcz zawstydzeni tym, że ich syn bawi się lalką. Należy się więc zastanowić co złego jest w zabawie chłopców domkiem czy konikami? Dlaczego ograniczamy ich rozwój społeczny? Przecież chcemy, by w przyszłości potrafili nawiązywać prawidłowe relacje interpersonalne, umieli odnaleźć się w społeczeństwie. W przypadku dziewczynek rzadziej pojawiają krytyczne komentarze. Jednak często na próżno szukać w ich pokojach klocków czy gier logicznych. W grupach przedszkolnych dziewczynki zdecydowanie mniej czasu poświęcają na zabawy konstrukcyjne. Tymczasem w ogromnym stopniu sprzyjają one rozwojowi wyobraźni przestrzennej, umiejętności planowania i konstruowania. Umiejętności te bywają niedoceniane, jednak mają ogromny wpływ na dalszą edukację dzieci, a następnie ich dorosłe życie. 

Każdy rodzaj zabawy jest ważny dla harmonijnego i całościowego rozwoju naszych dzieci. Nie ograniczajmy go tylko ze względu na sztywne, często absurdalne normy społeczne. 

 

  • pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja
Marioinex informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
  • Brak produktów w koszyku.