Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką cookies. Więcej informacji można znaleźć w „Pliki cookie” oraz w „Polityce prywatności”.

Dziecięca ekspresja muzyczna

Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny to czas kształtowania się postawy twórczej dziecka. W tym okresie jest ono niesamowicie kreatywne, jego działania są spontaniczne, nieoparte na utartych schematach. Dziecko obserwując otaczający je świat w sposób naturalny obcuje z przyrodą i sztuką. Dorośli – rodzice i nauczyciele wspomagają je w odkrywaniu i utrwalaniu własnego gustu estetycznego. Jednym z elementów ich oddziaływania powinno być stworzenie warunków do obcowania dziecka z muzyką. Okazuje się, że oprócz oczywistych korzyści, takich jak rozwój twórczości, wpływa ona pozytywnie na całościowy rozwój małego człowieka.

Tworzenie, jak i słuchanie muzyki ma pozytywny wpływ na rozwój niektórych wyższych funkcji mózgu. Co ciekawe wspomaga nabywanie umiejętności matematycznych. Pomaga bowiem w kształtowaniu poczucia czasu i przestrzeni, rozumieniu i posługiwaniu się symbolami i liczbami. Obcowanie z muzyką pozwala wykorzystać pewne doświadczenia do zrozumienia pojęć matematycznych. Poprzez naukę tekstu piosenki dziecko rozwija swoją pamięć oraz umiejętności językowe. Poszerza zasób słownictwa, ćwiczy prawidłową artykulację. Słuchanie muzyki ma też pozytywny wpływ na naukę języków obcych.

Uwielbiany przez młodsze dzieci taniec pozwala wyrażać emocje, kształcić świadomość własnego ciała, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w przestrzeni, pozwala zaspokoić naturalną potrzebę ruchu. Z kolei gra na instrumentach wymaga niezwykle silnej koncentracji, uczy systematyczności i wytrwałości.

Rodzic może rozwijać zainteresowania muzyczne swojego dziecka poprzez m.in.:

− wspólne słuchanie i swobodną interpretację ruchową ulubionych utworów

− organizację ciekawych, rodzinnych wydarzeń muzycznych, np. „Mam talent”, „Jaka to melodia?”

− tworzenie rekwizytów do wspólnego tańca

− konstruowanie instrumentów muzycznych z dostępnych materiałów, np. z pustych butelek, fasoli, ryżu. Wspólne granie, wyszukiwanie różnic w dźwięku instrumentów

− wyjście do opery, na koncert. Wymiana doświadczeń i spostrzeżeń

Zabawy muzyczne:

„Pauza”. Poruszamy się w rytm muzyki. Zatrzymujemy się, gdy ucichnie.

„Wysoko-nisko”. Chodzimy na paluszkach, gdy słyszymy wysokie dźwięki. Kucamy, gdy słyszymy niskie dźwięki.

„Rób tak jak ja”. Wykonujemy ruchy do utworu muzycznego. Zadaniem dziecka jest je naśladować. Następnie zamieniamy się rolami.

„Zagadki słuchowe”. Włączamy dziecku nagranie. Jego zadanie polega na odgadnięciu jaki instrument wydaje takie dźwięki,

• Rysowanie palcem w powietrzu usłyszanej treści piosenki.

• Malowanie farbami treści utworów na dużych arkuszach papieru.

• Pokazywanie za pomocą ruchu oraz mimiki twarzy nastroju utworu.

• Wymyślanie tekstu piosenki do dowolnej, prostej melodii.

 

 

 

  • pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja

Bibliografia:
1. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Katowice 2006
2. Podolska B., Muzyka w przedszkolu, Kraków 2008

Marioinex informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
  • Brak produktów w koszyku.