Wersje językowe
Dziecięca ekspresja plastyczna
Dziecięca ekspresja plastyczna

Nasze Mini Waffle i Pastel Waffles znajdziecie TUTAJ.

 

Dziecięca ekspresja plastyczna

Ekspresja plastyczna w znaczący sposób wpływa na całościowy rozwój dziecka. Pozwala wyrazić osobiste przeżycia, uczucia i doznania. Dzięki temu często pełni też funkcję terapeutyczną. Aktywność plastyczna wpływa także na rozwój wrażliwości estetycznej, kreatywności i uwagi, kształtuje zdolność dostrzegania proporcji i perspektywy. Uwrażliwia na piękno otaczającego świata i pozwala dziecku zobrazować swoje wyobrażenia. Dodatkowo podczas wykonywania prac plastycznych dziecko usprawnia motorykę małą, koordynację wzrokowo-ruchową, ćwiczy pamięć i rozwija zdolność orientacji na kartce papieru.

Dzieci w wieku przedszkolnym często zaskakują dorosłych pomysłowością swoich prac plastycznych. Niestety zdarza się, że ich myślenie twórcze zostaje zahamowane. Dorośli często skupiają się na technice i estetyce wykonania pracy, zapominając o najważniejszym – tym, co dziecko chciało poprzez nią przekazać.

Tymczasem dla rozwoju dziecka najważniejsza jest swobodna aktywność artystyczna. Prace z gotowych elementów, narzucające niejako schemat ich wykonania mogą okazać się bardzo wartościowe, jednak nie powinny stanowić jedynej aktywności plastycznej dziecka. W celu rozwijania myślenia twórczego, a tym samym kreatywności, należy pozwolić dziecku eksperymentować z materiałami, teksturami i kolorami. Temat pracy powinien być na tyle szeroki, by każde dziecko mogło indywidualnie go zinterpretować i przedstawić. W tym celu warto łączyć różne obszary artystyczne:

Nasze Micro Waffle znajdziecie TUTAJ

  1. Malowanie muzyki.

Dziecko z zamkniętymi oczami słucha wybranego utworu muzyki klasycznej. Następnie przedstawia go za pomocą wybranej techniki plastycznej.

  1. Malowanie do muzyki.

Dziecko słucha muzyki i jednocześnie maluje np. palcami lub pędzlem na dużym arkuszu papieru. Przedstawia emocje, które odczuwa słuchając w tym czasie muzyki klasycznej (warto wybrać utwory o różnym nastroju i tempie).

  1. Praca plastyczna inspirowana tekstem literackim.

Czytamy wybrany utwór literacki. Dziecko rysuje/ maluje/ wykleja lub lepi wydarzenia lub swoje skojarzenia dotyczące tekstu.

  1. Ruch jako wstęp do aktywności plastycznej.

Określamy temat przewodni np. „dżungla”. Dziecko stara się ruchem pokazać swoje skojarzenia np. ruchy zwierząt, wygląd roślin. Następnie przedstawia to za pomocą wybranej techniki plastycznej.

We współczesnym świecie motywacja do aktywności plastycznej u dzieci znacząco spada. Przyczyn może być wiele – obniżona sprawność ręki czy zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej. Jednak coraz częściej dzieci wolą korzystać z nowoczesnych urządzeń, takich jak telefon, tablet czy konsola do gier. Taka forma rozrywki wydaje się bardziej atrakcyjna i na pewno wymaga od dziecka mniejszych nakładów energii. Warto jednak stale motywować dziecko do aktywności plastycznej. Zwracać uwagę i omawiać z nim każdą pracę. Poprosić, by opowiedziało co było inspiracją do jej stworzenia. Warto choć na chwilę zatrzymać każdą pracę. W żadnym wypadku nie należy wyrzucać jej do kosza w obecności dziecka. Pokazanie wytworów innym członkom rodziny na pewno sprawi maluchowi dużo przyjemności i zmotywuje do dalszego tworzenia.

Na wzrost motywacji oraz rozwój poczucia estetyki znacząco wpłynie też obcowanie z przyrodą i architekturą oraz dziełami sztuki.

  • pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja

 

Bibliografia:

  1. Arciszewska-Binnebesel A., Twórcze podróże plastyczne. Wykorzystanie sztuki w terapii i arteterapii, Gdańsk 2020.
  2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Sześciolatki w przedszkolu. Jak rozwijać ich umysły i należycie przygotować do szkoły?, Bliżej Przedszkola, 5.200, maj 2018.

 

Wszystkie produkty, idealnie nadające się do wyrażania ekspresji plastycznej dzieci oraz rozwijania ich przestrzennej wyobraźni, znajdziecie w naszym SKLEPIE.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium