Umiejętność dokonywania pomiarów długości jest uzależniona od wielu czynników, w tym od zdolności dziecka do rozumowania operacyjnego w zakresie zachowania stałości w obrębie wielkości ciągłych. W praktyce chodzi o to, by dziecko widząc dwa sznurki o identycznej długości, potrafiło wywnioskować, że po zmianie ułożenia jednego z nich, sznurki nadal będą tej samej długości. Dzieci osiągają zdolność operacyjnego rozumowania w zakresie mierzenia dopiero około 8 roku życia. Poniżej znajduje się kilka ćwiczeń, które mogą wspomóc ten proces.
- Zabawy z mierzeniem zaczynamy od ćwiczeń odnoszących się do sylwetki dziecka. Prosimy, by wskazało przedmiot wyższy lub niższy od siebie. Zwracamy uwagę na to, że w mierzeniu bierzemy pod uwagę dwa punkty – początek i koniec przedmiotu. Czym innym jest wysoko zawieszony przedmiot, a zupełnie czym innym przedmiot wysoki.
- Zabawy oparte na doświadczeniach dziecka i jego najbliższym otoczeniu. Możemy porównywać ze sobą dwa różne przedmioty. Zadajemy dziecku pytania „Co jest wyższe, robot czy piłka?”, „Która lalka jest wyższa?”.
- Mówimy: „Przedmiot, o którym myślę jest wyższy niż ja”, jeśli jest ich zbyt wiele możemy ułatwić dodając np. „Jest czerwonego koloru”. Następnie zamieniamy się rolami – teraz dziecko wymyśla i zadaje zagadkę.
- Przygotowujemy dziesięć klocków tej samej długości. Układamy je w dwie linie. Pytamy dziecko czy są takie same. Następnie jedną z nich modyfikujemy np. układamy w zygzak. Pytamy, która linia jest dłuższa. Jeśli dziecko uważa, że prosta linia jest dłuższa, prosimy by położyło klocki w poprzednim układzie. Pytamy co zauważyło, ale staramy się nie sugerować odpowiedzi.
- Mierzymy stopami, kawałkiem sznurka, klockami.
Podczas mierzenia stopami zadajemy dziecku pytania np. „Jak myślisz, dlaczego ja zmierzyłam tę odległość dziesięcioma krokami, a Ty trzynastoma?”, „Co się stanie, gdy przetniemy ten sznurek na pół? Czy, aby zmierzyć tę długość przyłożymy go znów pięć razy?”.
- Zadanie z klockami CLASSIC od Marioinex.
Układamy dwa klocki np. z 4 i 6 punkcikami. Prosimy dziecko, by ułożyło taką samą linię używając innych rozmiarów klocków. Następnie zabieramy jeden z klocków i pytamy: „Która linia jest dłuższa? O ile punkcików?”.
Zagadnienia dotyczące jednostek miary oraz sposobów wykonywania pomiarów przy pomocy narzędzi wprowadzamy dopiero, gdy dziecko nie ma trudności z wykonaniem wyżej opisanych ćwiczeń.
Wszystkie dostępne zestawy klocków Classic znajdziesz TUTAJ >
- pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja
Bibliografia:
- Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina W., Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej, Warszawa 2012.
- Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później, Kraków 2015.
- Skura M., Lisicki M., Matematyka w działaniu, Warszawa 2016.