Wersje językowe
Mnożenie
Mnożenie

Mnożenie jest jednym z czterech podstawowych działań arytmetycznych, które są niezbędne również w życiu dorosłym. Zrozumienie jego istoty jest złożonym i z pozoru trudnym procesem. Wymaga bowiem umiejętności myślenia abstrakcyjnego. Odpowiednio dobrane ćwiczenia na materiale konkretnym sprawią, że dziecko zrozumie mnożenie i w przyszłości doskonale poradzi sobie nawet z najtrudniejszymi zadaniami z treścią.

Zrozumienie pojęcia „mnożenie”.

  1. Przygotowujemy klocki Micro Waffle oraz kwadraty wycięte z kolorowego papieru.
  2. Tworzymy wraz z dzieckiem zbiory. Rozkładamy 3 kwadraty, na każdym kładziemy po 3 Micro Waffle. Prosimy, by dziecko obliczyło, ile klocków znajduje się we wszystkich kwadratach. Następnie prosimy, by samodzielnie zapisało działanie (3 + 3 + 3 = 9).
  3. Wyjaśniamy, że mnożenie zastępuje dodawanie, gdy mamy do czynienia z kilkoma takimi samymi składnikami (gdy dodajemy do siebie te same liczby). Pokazujemy zapis mnożenia: 3 × 3 = 9. Tłumaczymy: na trzech kwadratach kładziemy po 3 klocki.

Prosimy, by dziecko ułożyło zbiory według swojego pomysłu np. 3 kwadraty, w każdym po 5 klocków. Znów zapisujemy dodawanie, a następnie mnożenie. Zadanie powtarzamy do momentu, aż dziecko zrozumie to zagadnienie.

  1. Zapisujemy na kartce działanie, np. 4 × 2 =

Prosimy, by dziecko ułożyło zbiory, a następnie rozwiązało działanie.

Mówimy: połóż 4 kwadraty, na każdy połóż 2 klocki lub odwrotnie: połóż 2 kwadraty, na każdy połóż 4 klocki. To dobry moment, by uświadomić dziecku, że mnożenie jest przemienne – możemy zmienić kolejność czynników, a wynik i tak pozostanie ten sam. Zadanie powtarzamy do momentu, aż dziecko zrozumie to zagadnienie.

 

Wprowadzenie do zadań tekstowych

  1. Przedstawiamy dziecku proste zadanie tekstowe np. W ogrodzie jest 6 grządek kwiatów. W każdej grządce rosną 2 kwiaty. Ile kwiatów rośnie w ogrodzie?
  2. Razem z dzieckiem układamy klocki zgodnie z treścią zadania tzn. 6 grządek, w każdej 2 kwiaty. Prosimy, by dziecko przeliczyło wszystkie klocki. Następnie wspólnie zapisujemy dodawanie: 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 = 12.
  3. Prosimy dziecko, by zastanowiło się, w jaki sposób można skrócić to działanie. Wspólnie zapisujemy: 6 × 2 = 12 lub 2 × 6 = 12.

 

Mnożenie przez 0

Mówimy dziecku, że niezależnie od tego jaką liczbę mnożymy przez 0, wynik zawsze będzie równy 0. Wyjaśniamy na przykładzie np. 0 × 4. Mówimy: 0 razy połóż 4 klocki. Ile klocków położyłeś/aś?  Teraz odwrotnie: 4 razy połóż 0 klocków. Ile klocków położyłeś/aś?

 

Mnożenie przez 1

Podobnie postępujemy z wyjaśnieniem mnożenia przez 1. Mówimy: 1 raz połóż 4 klocki. Ile klocków położyłeś/aś? Teraz odwrotnie: 4 razy połóż 1 klocek. Ile klocków położyłeś/ aś? Powtarzamy to zadanie kilkukrotnie. Dziecko samo zauważy i zapamięta schemat postępowania podczas mnożenia przez 1.

Nasze Micro Waffle znajdziesz TUTAJ.

  • pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium