Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką cookies. Więcej informacji można znaleźć w „Pliki cookie” oraz w „Polityce prywatności”.

O trudnej sztuce popełniania błędów

Czy dorośli się mylą? Na pozór odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta – każdy popełnia błędy. Jednak, gdy zapytamy o to dzieci, w większości odpowiedzą niemal machinalnie – nie, nie mylą się. Z czego to wynika? Dlaczego dzieci postrzegają nas jako nieomylnych? Jak wpływa to na ich samoocenę?

Dorosłym często ciężko jest przyznać się do własnej niewiedzy lub błędu. Boją się, że ich autorytet zostanie zachwiany. Przecież mają stanowić dla dziecka wzór, wprowadzać je w fascynujący świat, uczyć. 

Jaką ukrytą informację otrzymują dzieci? Dorośli są nieomylni, wiedzą i potrafią dosłownie wszystko. Przez to w ich oczach popełnienie błędu lub niewiedza staje się powodem do wstydu. Nic więc dziwnego, że duża część dzieci w młodszym wieku szkolnym nie bierze aktywnego udziału w lekcjach, nie chce wypowiadać się na forum klasy, boi się podejść do tablicy. W większości przypadków ma to odzwierciedlenie w dalszym, dorosłym życiu. 

Tymczasem postawa ważnych dla nich dorosłych – rodziców, nauczycieli może sprawić, że zaczną postrzegać popełnione przez siebie błędy jako sposób nauki, odkrywania rozwiązań, szukania informacji. Aby było to możliwe dziecko musi wiedzieć, że każdy człowiek popełnia błędy, nie wie i nie potrafi robić wszystkiego. 

W jaki sposób możemy wspierać rozwój pozytywnej samooceny u swojego dziecka? Pamiętajmy, że dziecko obserwuje i mimowolnie naśladuje nasze zachowania. Nie wstydźmy się przyznać do błędu lub niewiedzy. Zaproponujmy dziecku wspólne sprawdzenie informacji w dostępnych dla nas źródłach. Potraktujmy to jako dodatkowy sposób zdobywania wiedzy. Nie obawiajmy się utraty autorytetu, wręcz przeciwnie – dzieci czują się dobrze w towarzystwie osób, które są wobec nich szczere i je rozumieją. Zachęcajmy dziecko do wypowiadania własnego zdania. Pokażmy na czym polega dyskusja, czym są argumenty i kultura wypowiedzi. Jednocześnie traktujmy dziecko jako równego sobie rozmówcę. Zapewnijmy je, że czyjaś pomyłka nie jest powodem do wyśmiewania. 

Pewność siebie i brak poczucia wstydu w razie pomyłki sprawi, że nasze dziecko poradzi sobie w sytuacjach stresujących. Chętnie i bez zażenowania poprawi swój błąd i będzie potrafiło zmierzyć się ewentualnymi nieprzychylnymi komentarzami ze strony rówieśników.

 

  • pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja
Marioinex informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
  • Brak produktów w koszyku.