Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką cookies. Więcej informacji można znaleźć w „Pliki cookie” oraz w „Polityce prywatności”.

Rola zabaw tematycznych w rozwoju dziecka.

Zabawy tematyczne bazują na spontanicznej kreatywności dziecka. Polegają na naśladowaniu obserwowanej rzeczywistości – określonych sytuacji, zachowań ludzi, a nawet ich sposobu wypowiadania się. Dziecko odtwarza wydarzenia, których było świadkiem, np. wizyta w kinie, restauracji, sklepie, przedszkolu. Urozmaica je elementami, które w jego odczuciu pasują do wybranej sytuacji. 

Obserwowanie dziecka podczas zabawy może dostarczyć nam wielu informacji na temat tego, w jaki sposób odbiera rzeczywistość, w tym nasze zachowania. Pokazuje jakie odczucia towarzyszą mu w określonych sytuacjach społecznych. Pozwala zaobserwować emocje dziecka, w tym trudności, np. scenka kłótni z koleżanką z przedszkola. Dzięki temu, możemy z nim porozmawiać i wspólnie poszukać rozwiązania danej sytuacji. 

Ten rodzaj aktywności może mieć charakter indywidualny bądź grupowy. Podczas zabawy samodzielnej dziecko prowadzi monolog bądź odgrywa jednocześnie kilka ról, np. kelnera i klienta. W grupie pomysł i temat zabawy najczęściej pojawiają się spontanicznie. Jedno z dzieci staje się liderem – przydziela role, planuje przebieg zabawy. Często członkowie grupy przerywają odgrywanie scenek, dyskutują na temat ich przebiegu, niejednokrotnie się spierają. Obie formy zabawy uczą prawidłowych zachowań społecznych i sprawiają, że dziecko czuje się pewniej w kontaktach interpersonalnych.

Podczas kreowania rzeczywistości dziecko posługuje się różnorodnymi elementami, które znajdują się w jego zasięgu. Może wykorzystać plastelinę bądź piasek do przyrządzania potraw, liście jako talerze, kamienie zamiast pieniędzy. Niezawodnym elementem podczas większości zabaw tematycznych są klocki. Dziecko może z nich wybudować jezdnię, zagrodę dla zwierząt lub przyrządzać kolorowe dania. Dużą zaletą klocków jest ich uniwersalność. Nie ograniczają wyobraźni dziecka, które w dowolny sposób może dobierać elementy i nadawać im symboliczne znaczenie. Gotowe zestawy pomagają określić tematykę zabawy, pozostawiając szerokie pole do interpretacji. Zabawa na zamku lub budowie może przybrać nieoczekiwany kierunek. Nikt bowiem nie ma tylu pomysłów co dzieci!

 

  • pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja
Marioinex informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
  • Brak produktów w koszyku.