Badania pokazują, że duży wpływ na umiejętność koncentracji uwagi ma stan psychofizyczny człowieka. Im bardziej zrelaksowani jesteśmy, tym więcej informacji przyswajamy. Dlatego ćwicząc koncentrację, nie należy zapominać o zabawie i odprężeniu. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji ćwiczeń do wykonywania na co dzień.
Zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:
- Rytmy.
Wyklaskujemy dowolny, prosty rytm. Zadaniem dziecka jest odtworzyć usłyszany dźwięk. Zaczynamy od 2-3 klaśnięć, stopniowo zwiększając stopień trudności. Następnie zamieniamy się rolami.
- Co to za dźwięk?
Prosimy dziecko, by zamknęło oczy. Następnie uderzamy pałeczką bądź ołówkiem w różne przedmioty, np. piłkę, podłogę, karton. Prosimy, by dziecko spróbowało odgadnąć, jak powstał dany dźwięk. Następnie zamieniamy się rolami.
- Co słyszysz?
Prosimy dziecko, by usiadło lub położyło się wygodnie na podłodze i zamknęło oczy. Mówimy, by wsłuchiwało się w wybrane dźwięki: swojego oddechu, bicia serca, szumu dobiegającego z łazienki, hałasu przejeżdżających za oknem samochodów.
- Magiczny worek.
Przygotowujemy dosyć duży, nieprzezroczysty worek. Wrzucamy do niego dużo małych przedmiotów, np. miarkę krawiecką, patyczek do uszu, szczotkę do włosów, klucze, zabawkową butelkę dla lalek. Prosimy dziecko, by włożyło rękę do worka i wzięło jeden przedmiot. Ważne, by nie było w stanie go zobaczyć. Jego zadaniem jest wyłącznie przy pomocy dotyku odgadnąć nazwę przedmiotu. Następnie zamieniamy się rolami. Zabawę powtarzamy do czasu, aż worek będzie pusty.
- Jak dziś wyglądam?
Siadamy wraz z dzieckiem tyłem do siebie, dotykając się plecami. Następnie wzajemnie opisujemy nasze ubiory. Staramy się uwzględnić jak najwięcej szczegółów. Odwracamy się do siebie i sprawdzamy, jak nam poszło.
- Dzisiaj na śniadanie jadłem…
Zabawę zaczynamy od zdania: „Dzisiaj na śniadanie jadłem/am…, np. bułkę”. Kolejna osoba powtarza całe zdanie i dodaje kolejny produkt. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Mój pokój.
Zachęcamy dziecko, by dokładnie przyjrzało się, jak wygląda wybrany pokój. Następnie prosimy, by na chwilę opuściło pomieszczenie. W tym czasie przestawiamy drobne rzeczy, np. zmieniamy ułożenie maskotek, dywanu, pojemników z zabawkami. Zadaniem dziecka jest wskazanie co się zmieniło.
- Rysowanie w powietrzu.
Prosimy dziecko, by oburącz narysowało wskazany przedmiot, np. słońce, serce, drzewo, kwiat.
- Ile zapamiętałeś?
Układamy kilka przedmiotów (liczba zależy od wieku i indywidualnych możliwości malucha). Prosimy dziecko, by je zapamiętało. Następnie zakrywamy je kawałkiem materiału. Zadaniem dziecka jest wymienienie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów.
Zabawy dla dzieci potrafiących czytać:
- Ile zapamiętałeś?
Dajemy dziecku kartkę z wypisanymi nazwami przedmiotów. Prosimy, by je zapamiętało. Następnie zakrywamy napisy. Zadaniem dziecka jest zapisanie lub narysowanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów.
- Wyszukaj.
Dajemy dziecku starą gazetę bądź drukujemy prosty tekst. Prosimy, by wyszukało i podkreśliło w nim wszystkie litery a, A (bądź inne znane litery). Możemy zwiększyć poziom trudności zadania zamieniając litery na czasowniki.
- Lustrzane pismo.
Dajemy dziecku kartkę z zapisanym wyrazem. Prosimy, by przy pomocy lusterka zobaczyło jego odbicie, a następnie zapisało je obok. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie, stopniowo zwiększając długość wyrazu. Gdy dziecko opanuje tę umiejętność możemy poprosić, by spróbowało wyobrazić sobie lustrzane odbicie wyrazu i zapisać je bez użycia lusterka.
pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja