Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką cookies. Więcej informacji można znaleźć w „Pliki cookie” oraz w „Polityce prywatności”.

Zabawy słowem – rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dzieci.

Umiejętność sprawnego komunikowania się z innymi ludźmi jest podstawą funkcjonowania społecznego. Dziecko zazwyczaj wypowiada pierwsze słowa, mając zaledwie kilkanaście miesięcy. Przez cały okres niemowlęcy oraz etap wczesnego dzieciństwa bardzo dynamicznie rozwija swoje umiejętności językowe. Proces ten przebiega naturalnie, głównie jako naśladownictwo sposobu wypowiadania się ważnych dla dziecka osób dorosłych. Zdolności językowe i komunikacyjne rozwijane są podczas codziennych czynności – zabawy, słuchania bajek, zwykłej rozmowy.

Istnieje wiele zabaw poszerzających zasób słownictwa dziecka, pozytywnie wpływających na jego sposób komunikowania się z najbliższym otoczeniem, a także na funkcjonowanie szkolne. Poniżej prezentujemy kilka prostych ćwiczeń do wykorzystania na co dzień.

  1. Co jest?

Zadajemy pytanie, np. Co jest okrągłe? Wspólnie z dzieckiem podajemy jak najwięcej rozwiązań. Następnie prosimy je o zadanie kolejnego pytania. Tę zabawę możemy także przeprowadzić w formie konkursu, np. Kto udzieli więcej odpowiedzi na pytanie?

  1. Poeta.

Wymyślanie dalszej części wiersza lub opowiadania. Do tego zadania doskonale nadaje się wiersz Jana Brzechwy pt. Na straganie. Dziecko może samodzielnie zapisać swoje propozycje lub poprosić o pomoc osobę dorosłą.

  1. Ułóż, tak jak ja.

Siadamy naprzeciwko dziecka. Oddzielmy się, np. kawałkiem tektury. Prosimy dziecko, by ułożyło dowolny obrazek z 4 klocków w różnych kolorach. Jego zadanie polega na opisaniu swojej budowli, w taki sposób abyśmy mogli ją odtworzyć. Następnie porównujemy nasze obrazki, sprawdzamy, czy ułożyliśmy je tak samo. Zamieniamy się rolami.

  1. Co widzę?

Przygotowujemy białe kartki oraz kredki. Wyszukujemy ilustrację, np. w książce, w Internecie. Nie pokazujemy jej dziecku. Patrzymy na obrazek i ze szczegółami opowiadamy co na nim widzimy. W tym czasie dziecko rysuje. Może dopytywać o szczegóły, np. kolor włosów postaci. Następnie porównujemy oryginalny obrazek z tym stworzonym przez dziecko. Zastanawiamy się, jaka jest przyczyna różnic między nimi, co opowiadający mógł zrobić, by dziecko lepiej go zrozumiało. Zamieniamy się rolami.

  1. Zadaję zagadki.

Wymyślamy zagadkę, np. Owoc, który jest zielony i podłużny. Jej treść dostosowujemy do wieku dziecka. Następnie zamieniamy się rolami.

  1. Opowieści.

Mówimy lub zapisujemy trzy słowa klucze, np. torba, sklep, kwiat. Zadaniem dziecka jest ułożenie opowieści z wykorzystaniem tych wyrazów. Następnie zamieniamy się rolami. Zadanie możemy utrudnić dodając więcej słów kluczy.

  1. Przeciwieństwa.

Podajemy słowo, np. długi. Prosimy dziecko, by podało słowo o przeciwnym znaczeniu. Zamieniamy się rolami. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

  1. Jaki?

Podajemy dowolny rzeczownik, np. chleb. Wspólnie z dzieckiem szukamy jak najwięcej słów opisujących dany przedmiot, np. świeży, czerstwy, duży, pełnoziarnisty, itp.

  1. Śmieszne zdania.

Naszym zadaniem jest ułożyć zdanie, w którym każdy wyraz rozpoczyna się taką samą literą, np. Sławny sportowiec skręcił staw skokowy.

  1. Pierwszy, drugi, trzeci…

Wybieramy dowolny wyraz, np. dąb. Mówimy Pierwszy dąb był wysoki, drugi dąb był zielony… Następnie na zmianę z dzieckiem opisujemy kolejne wyobrażone drzewa. Dzięki tej zabawie dziecko poszerzy zasób słownictwa i rozwinie umiejętność opisywania przedmiotów, ale też utrwali liczebniki porządkowe.

 

  • pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja
Marioinex informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
  • Brak produktów w koszyku.